Gelukkig nieuwjaar allemaal!
Op de nieuwjaarsborrel hebben we uitgebreid teruggeblikt naar 2024, 75 jaar Buitenzorg, de wisseling van de wacht als beheerders en bijna teveel om op te noemen. Wat is er een hoop gebeurd het afgelopen jaar. Via deze weg willen wij jullie nogmaals hartelijk danken voor de 'zachte landing' en 'het warme bad' waarin wij terecht gekomen zijn! Komend jaar staat er weer erg veel te gebeuren en hopen we weer op al jullie inzet! Op naar een heel mooi 2025!
Met vriendelijke scoutinggroet,
Elko en Marieke
Verder in deze nieuwsbrief:
- De eindsprint
- Een blijvende herinnering
-
iScout 2025
-
Opening nieuwbouw 8 februari 2025
-
Tussenstand crowdfunding
-
Extra klusdagen
- Agenda
- Archief nieuwsbrieven
De eindsprint
Nog een maand en dan openen we het nieuwe groepsgebouw op ons mooie Scoutcentrum Buitenzorg. Zoals jullie mogelijk al hebben gezien, het gebouw vordert snel. En de mensen die ik over het nieuwe gebouw spreek zijn nu al positief en enthousiast over het nieuwe gebouw. “wat een ruimte”, “geweldig die ruime huiskamers”, “mooi gelukt, binnen en buiten samenbrengen” en “gaaf, die grote ramen”, zomaar wat uitspraken die ik ook afgelopen zaterdag weer hoorde bij de nieuwjaarsbijeenkomst op Buitenzorg.
Komende weken gaat nog veel gebeuren. De slaapkamers krijgen de tussenmuur, waardoor het 6 persoonsslaapkamers worden in plaats van 12 persoons met 2 deuren. De bedden worden geplaatst, net als gordijnen, kapstokken, bedlampjes en matrassen. Daarna mooie deuren ervoor, die maken de slaapkamers af.
De komende weken wordt elke ruimte gereed gemaakt. Er worden 2 keukens geplaatst, de douches en toiletten worden afgerond en in de huiskamers worden de houtkachels geplaatst. Ook de verlichting wordt overal aangebracht.
Behalve de zichtbare zaken, gebeurt er heel veel dat later niet meer direct zichtbaar is. De technische ruimte wordt verder afgerond, er wordt een nieuwe rioolput en -pomp geplaatst, gas- en elektriciteitsleidingen en natuurlijk de WiFi.
Verder komen de spullen voor de inrichting binnen: stoelen, tafels, matrassen, hoog- laag-bedden, kapstokken, lampen en meer. Aan alles merk je dat we in de laatste fase van de bouw beland zijn.
Ook de buitenboel wordt nog aangepakt. Het terrein wordt geëgaliseerd en aan beide kanten van het gebouw wordt een plein gelegd en een rolstoelvriendelijke toegang gecreëerd. Verder komen er aan elke kant buitenkranen, picknick tafels en een vlaggenmast. Op één van de buitenhoeken van het gebouw kun je al zien hoe mooi de buitenkant van het gebouw er straks uit komt te zien, geweldig.
Het is jullie vast al opgevallen dat maar weinig een beroep wordt gedaan op jullie als vrijwilligers. Dat klopt. Als bouwteam leveren we het gebouw zo compleet mogelijk op. Betekent dit dat er helemaal niets door jullie gedaan hoeft te worden? Nou bij de inrichting hebben we wel wat hulp nodig. Matrassen op de bedden, de kapstokken ophangen, tafels in elkaar zetten en in de huiskamers plaatsen, stoelen in de huiskamers plaatsen, de keukens inrichten met serviesgoed, keukengerei, etc.
Binnenkort gaan we deze zaken plannen en gaan we vragen wie beschikbaar is om te komen helpen. Dit zal met name in de laatste weken van januari zijn en de eerste week van februari. Doordeweeks en in de weekenden.
Een blijvende herinnering...
In januari 2023 hebben we helaas veel te vroeg afscheid moeten nemen van Casper van Efferen. Samen met Carolien was hij een actief lid op Buitenzorg. Als lid van het beheerteam was hij tot op het laatst betrokken bij SCENES en o.a. het project Meer Vrijwilligers in Korte Tijd. Casper was een ‘mensenmens’, een gangmaker, maar bovenal was hij vaak samen met Carolien in de keuken te vinden om tijdens de vele stafweekende lekkere hapjes en maaltijden klaar te maken. De keuken van het Blauwe Vogelhuis was ook de plek waar Carolien en Casper de liefde voor koken en voor elkaar hebben gevonden. Hoe mooi is het om dan om iets terug te kunnen geven aan Buitenzorg als blijvende herinnering aan Casper?
Toen Carolien hoorde dat er geen budget was voor de aanschaf van stoomovens hoefde ze niet lang na te denken. Dankzij een gulle donatie uit de erfenis van Casper zijn onze nieuwe keukens weer helemaal compleet. Wij zijn er ontzettend blij mee en hopen dat ook de volgende generatie kookstaf hier een nieuwe liefde zal vinden.
iScout 2025
8 maart a.s. is het weer zover tijd voor de stafdag en in de avond iScout. Een aantal van jullie doen ieder jaar mee en weten dus precies wat het inhoud.
Voor wie het spel nog nooit heeft gespeeld, is het dit jaar de laatste kans om mee te doen omdat het spel dit jaar voor het laatst wordt gespeeld, daarna gaat de landelijke organisatie iets anders doen.
Uiteraard zou het heel leuk zijn om dit jaar met een flinke ploeg te kunnen deelnemen aan deze laatste editie en zo elkaar en onze beheerders op een hele informele manier beter te leren kennen. Wij zijn in ieder geval druk bezig met de voorbereidingen. Binnenkort ontvangen jullie weer een poll via whatsapp. Uiteraard kunnen jullie al wel via de e-mail doorgeven dat jullie mee willen doen: ingeborg.klop@buitenzorgbaarn.nl
Bijzonder aan deze editie is ook dat de organisatie van het spel dit jaar bij ons in het Blauwe Vogel Huis te gast zijn, de jury is dus erg dichtbij…. De laatste kans om mee te doen en een mooie badge/ naambandje te scoren.
Meer informatie over het spel kunnen jullie vinden op: https://iscoutgame.com/nl/home, hier vind je bij de vorige edities foto’s, filmpjes etc. Zo krijg je alvast een idee wat we zo al doen voor punten.
Wij kijken er in ieder geval al naar uit en hopen zo veel mogelijk aanmeldingen te zien binnenkomen om er met elkaar een gezellige en vooral ook lachwekkende avond van te maken.
Sophie, Adrie, Richard en Ingeborg Klop
Opening nieuwbouw 8 februari 2025
Op 8 februari vindt de officiële opening van ons nieuw logeergebouw plaats. Hou die dag dus vrij in je agenda. Overdag organiseren we een spel/bijeenkomst voor welpengroepen uit de regio waarna het gebouw in de middag wordt geopend.
De burgemeester van Baarn zal de openingshandeling verrichten samen met de onze onlangs nieuwgekozen voorzitter van Scouting Nederland. Bij de opening zal ook de nieuwe naam, of beter gezegd twee nieuwe namen, van de nieuwbouw bekend worden gemaakt. De twee nieuwe namen zijn door het beheerteam gekozen uit een geanonimiseerde lijst van de 88 inzendingen (met bijna allemaal twee namen per inzending) die we tot en met 31 december hebben ontvangen. Een goede respons dus op de prijsvraag met overigens maar 4 inzendingen vanuit onze eigen Buitenzorg vrijwilligers. De twee winnaars van de prijsvraag zijn met hun scoutingonderdeel uitgenodigd voor de opening en zij mogen als eerste in ons nieuwe gebouw overnachten. Vanaf de week na de opening is onze nieuwbouw voor tenminste één helft al tot aan de zomer verhuurd, dus “It giet oan” en we zijn blij dat groepen ons alweer zo goed weten te vinden.
Overigens moet er tot aan 8 februari moet er nog wel het nodige in de nieuwbouw gebeuren. Door wat vertragingen in de afgelopen weken is alle rek in de planning inmiddels wel opgesoupeerd. Het bouwteam en inrichtingenteam doen er alles aan om het gebouw op tijd gebruiksklaar te krijgen. Mogelijk dat er na de opening nog wat restwerkzaamheden zijn in bijvoorbeeld één van de twee keukens en waarschijnlijk wordt de tussenwand die het gebouw deelbaar maakt ook pas na de opening geplaatst. In de komende weken zal er nog een beroep jullie worden gedaan om in de laatste week van januari en de eerste week van februari een handje te komen helpen bij de inrichting en het schoonmaken van de nieuwbouw.
Tussenstand crowdfunding
De crowdfunding actie kwam afgelopen jaar langzaam op gang, maar mede dankzij een grote donatie zijn we al dichtbij het einddoel. Bij het huidige bedrag kunnen we nog een subsidie van €5000,- van een Baarnse stichting optellen, evenals de opbrengsten uit de verkoop van de jubileumbadge (>€1000,-) en Sponsorkliks (€193,11). Binnenkort hopen we de actie te kunnen afsluiten.
Mocht je nog een donatie willen doen of mensen kennen die zouden willen doneren? Wacht dan niet te lang. Doneren kan nog even op onze actiepagina Nieuwe Blauwe Vogelhuis
Extra klusdagen
De komende weken zijn er een aantal klussen die we als staf zelf kunnen doen in en rond het nieuwe gebouw (zie ook het andere artikel). We hebben daar onderstaande planning voor gemaakt
Planning:
- 18/19 januari klusweekend1 -
- 25/26 januari klusweekend2 -
- 1/2 februari klussen afronden en schoonmaken -
- 3-7februari mensen stand-by voor noodzakelijke (last minute) acties -
Datum | Activiteit | Voor wie |
---|---|---|
1 februari | Start verhuur van het gebouw | |
11 januari | Extra klusdag. Elektra kast en gas kast ophangen. Kloven. | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
18 januari | Extra klusdag. Ophangen gordijnen nieuwe BVH etc. | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
19 januari | Extra klusdag. Ophangen gordijnen nieuwe BVH etc. | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
25 januari | Extra klusdag. Diverse klussen | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
26 januari | Extra klusdag. Diverse klussen | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
1 fabruari | Extra klusdag. Gebouw schoonmaken | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
2 februari | Extra klusdag. Gebouw schoonmaken | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
3 februari | Extra klusdag. Wat er nog gedaan moet worden | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
4 februari | Extra klusdag. Wat er nog gedaan moet worden | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
5 februari | Extra klusdag. Wat er nog gedaan moet worden | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
6 februari | Extra klusdag. Wat er nog gedaan moet worden | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
7 februari | Extra klusdag. Wat er nog gedaan moet worden | Allen. Opgeven via pol in de staf app |
8 februari | Opening Nieuwe Blauwevogelhuis | Allen |
1 maart | Inleveren copy nieuwsbrief | Inleveren bij Richard Klop |
8 maart | Stafdag en IScout | Iedereen |
1 april | Inleveren copy nieuwsbrief | Inleveren bij Richard Klop |
1 mei | Inleveren copy nieuwsbrief | Inleveren bij Richard Klop |
1 juni | Inleveren copy nieuwsbrief | Inleveren bij Richard Klop |
7 juni t/m 9 juni | LSW | |
28 juni | BZ verjaardag | Allen |
1 juli | Inleveren copy nieuwsbrief | Inleveren bij Richard Klop |
5 juli t/m 31 augustus | Zomervakantie (Zuid/ Noord/Midden) |