In het komende jaar wordt een nieuw gebouwd op Buitenzorg. Wil je meer weten? Lees dan gauw verder.

De laatste jaren zijn het Koetshuis, Het Kabouterhuis en het Uilennest flink opgeknapt. Renovatie van het Blauwe Vogelhuis bleek helaas niet meer rendabel. Na ruim 57 jaar in gebruik geweest te zijn als groepsaccommodatie met aangepaste voorzieningen voor gehandicapten, voldoet het gebouw niet meer aan de eisen om het te kunnen verhuren voor overnachtingen. Het is vanaf dit jaar alleen mogelijk het Blauwe Vogelhuis te huren als dagverblijf.

Er is echter goed nieuws te melden: vanaf volgend jaar hopen we de groepen te kunnen verwelkomen in ons nieuwe Blauwe Vogelhuis. Dit jaar starten we met de bouw van een nieuw multifunctioneel gebouw, geschikt voor verhuur aan groepen jongeren van scouting en niet-scouting met begeleiding. Het nieuwe gebouw zal ruimte bieden voor 2 groepen van maximaal 36 en 44 personen en is tevens geschikt voor het geven van cursussen en andere bijeenkomsten voor grotere groepen.

Most en Tomdavid architecten hebben een schetsontwerp gemaakt op basis van het pakket van wensen en eisen opgesteld door het bouwteam van Scoutcentrum Buitenzorg.

Het ontwerp past in de omgeving en sluit aan bij het monumentale karakter van het voormalige landgoed Buitenzorg. Het wordt aan de buitenkant afgewerkt met houten panelen en glazen wanden zodat het gebouw goed past in het bos. Het bestaat uit twee vleugels die elk bestaan uit slaapvertrekken en een grote ‘woonkamer’ die ook geschikt is voor binnenactiviteiten. De beide accommodaties zijn ook samen te voegen tot 1 groter verblijf.  Vanzelfsprekend is er rekening gehouden met de ecologische voetafdruk en een energiezuinig ontwerp.

Vorig jaar is door de landelijke raad van Scouting Nederland groen licht gegeven voor de bouwplannen en we hopen naar verwachting dit jaar te kunnen starten met bouwen.

In de komende nieuwsbrieven zullen we je op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Plattegrond nieuw Blauwe Vogelhuis