Wij bouwen een nieuw Blauwe Vogelhuis!

Vanaf eind 2024 heten we je welkom in ons nieuwe groepsverblijf, dè ideale plek voor je groepskamp of training. Het nieuwe gebouw komt op de plek van het Blauwe Vogelhuis en wordt een ruime accommodatie dat van alle gemakken is voorzien en aangepast aan verblijf van mindervalide gasten. Op een prachtige plek op ons scoutcentrum, midden in het bos, is de natuur nooit ver weg. Een ideale uitvalsbasis voor je scouting avontuur!

Over het Blauwe Vogelhuis

Het oude Blauwe Vogelhuis heeft bijna 60 jaar onderdak geboden aan grote groepskampen en was een centraal gelegen trainingslocatie voor kaderleden van Scouting Nederland. Het is destijds ingericht voor scouts met een lichamelijke beperking. De naam verwijst naar het sprookje van Mytyl en Tyltyl en de Blauwe Vogel die geluk brengt en inspiratie is van de Bijzondere Eisen (BE) speltak van Scouting Nederland. Maar het gebouw is na al die jaren dringend aan vervanging toe. In het voorjaar van 2024 starten we op dezelfde plek met de bouw van een nieuwe groepsaccomodatie.

Voor wie is het nieuwe Blauwe Vogelhuis straks geschikt?

Ontmoeten en inclusiviteit staat centraal in het Blauwe Vogelhuis en daarom is in het ontwerp rekening gehouden met gebruik door scouts met een beperking. Het Blauwe Vogelhuis staat midden in het bos tussen de kampeervelden en biedt de mogelijkheid voor verblijf van 1 grote groep of twee kleinere groepen van respectievelijk 36 en 44 personen.

Het ontwerp

Het ontwerp is gemaakt door Most Architecture en TOMDAVID. Het ontwerp is gemaakt door Most Architecture en TOMDAVID en past in de omgeving en sluit aan bij het monumentale karakter van het voormalige landgoed Buitenzorg. Het wordt aan de buitenkant afgewerkt met houten panelen en glazen wanden zodat het gebouw goed past in het bos. De beide accommodaties zijn ook samen te voegen tot 1 groter verblijf. Het ontwerp bestaat uit twee vleugels met in totaal 13 slaapvertrekken, 4 sanitaire ruimtes en toiletten, twee keukens en twee ‘huiskamers’ die ook geschikt is voor binnen activiteiten. De buitenwanden zijn voorzien van isolerend glas waardoor je overal in het gebouw in contact staat met de bosrijke omgeving rondom het gebouw. Vanzelfsprekend is er rekening gehouden met de ecologische voetafdruk en een energiezuinig ontwerp. Een kleine impressie is te vinden op deze site.

Duurzaam

Ons Scoutcentrum is een van de Scout Centres of Excellence for Nature, Environment and Sustainability (SCENES) kampeerterreinen in Europa.Ons Scoutcentrum is een van de Scout Centres of Excellence for Nature, Environment and Sustainability (SCENES) kampeerterreinen in Europa. Dat betekent dat we in het verblijf van de gasten en het beheer van het terrein willen organiseren met zo min mogelijk impact op de natuur. En dat is ook terug te zien in het ontwerp van het nieuwe Blauwe Vogelhuis.

Het wordt gebouwd uit prefab elementen die ter plekke in elkaar worden gezet, waardoor de bouwtijd wordt verkort en de belasting op de kwetsbare omliggende natuur zoveel mogelijk wordt beperkt. De elementen zijn gemaakt van speciaal CLT-hout dat afkomstig is van duurzaam beheerde bossen en welke een minimale impact hebben op de CO2 uitstoot.

Daarnaast wekt het gebouw zijn eigen elektriciteit op en heeft een eigen energieneutrale warmte voorziening voorzien van buffers voor opslag van energie. Verder is het gebouw ingedeeld in compartimenten waarvan alleen de slaapvertrekken en sanitair worden verwarmd. De overige ruimtes zijn eigenlijk besloten buitenruimtes waardoor je ook binnen het gevoel hebt midden in het bos te verblijven.

Wanneer?

De bouw van het Blauwe Vogelhuis zal begin 2024 van start gaan en naar verwachting in het najaar in gebruik genomen worden. Op deze website houden we je op de hoogte van de vorderingen.

Steun ons!

Wil je ons helpen om dit mooie project tot een succes te maken? Steun ons dan op onze actiepagina.

Steun ons!

Help ons en steun via onze actiepagina.

Plattegrond nieuw Blauwe Vogelhuis