Op Buitenzorg kun je de natuur beleven!

Wij vinden het belangrijk dat Buitenzorg een plek is voor scouts om te spelen en te ontdekken, met aandacht voor de natuur. Als gast op Buitenzorg merk je dat op verschillende manieren. Sinds 2019 zijn we aangesloten bij een wereldwijd netwerk van Scoutcentra die het SCENES keurmerk dragen.

SCENES staat voor ‘Scout Centres of Excellence for Nature Environment and Sustainability’ en is een keurmerk dat wordt toegekend door de World Organization of the Scout Movement (WOSM) aan scoutcentra die werken aan de bescherming van hun omgeving met zo min mogelijk impact op het milieu. Je kunt deze Centra herkennen aan het SCENES logo. Lees hier welke labelterreinen in Nederland nog meer het SCENES keurmerk hebben.

Wat betekent SCENES voor het kamperen op Buitenzorg?

In de eerste plaats betekent het dat je bij ons van alles kunt doen en leren over de natuur. Wil je op ontdekkingstocht in de natuur? Of wil je wel eens weten wat je allemaal kunt eten uit de natuur? Heb je al gezien wat er zoal rond je tent kruipt? Neem eens een kijkje op onze Activiteitenpagina. De activiteiten die verband houden met natuurbeleving zijn aangegeven met een groen eikenblaadje.

Daarnaast is er in de programma’s die wij bieden aandacht voor de Sustainable Development Goals (SDGs), de 17 duurzame ontwikkeldoelen die door de Verenigde Naties zijn opgesteld. Scouting is wereldwijd actief betrokken bij verschillende initiatieven voor de SDGs. Daarnaast is WOSM de Earth Tribe community gestart. De kampstaf kan je meer vertellen over de SDGs en Earth Tribe.

Ben je op zoek naar natuuractiviteiten in de buurt van ons Scoutcentrum, kijk dan bij de links op onze website.

En wat doet Buitenzorg nog meer?

Als gast zal het je misschien niet direct opvallen, maar ook onze vrijwilligers zetten zich in voor een duurzaam beheer van het terrein. Het hele jaar door verzorgt een team van vrijwilligers voor de bomen en struiken op het terrein. Zij zorgen voor jonge aanplant en schermen andere stukken groen goed af met houtwallen zodat we op een goede manier de biodiversiteit op ons terrein in stand houden. Wie weet kan je binnenkort onze eigen Buitenzorg bijenhoning proeven.

Verder denken we bij alles wat we doen na over onze ecologische voetafdruk. Vaak zit dat in kleine dingen, zoals de keuze voor milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen, het scheiden van afval, de keuze voor groene energie, en gebruiken we zoveel mogelijk duurzame bouwmaterialen en bosgereedschappen. Daarnaast proberen we verstandig om te gaan met het verbruik van (groene) stroom, water en stookhout en vragen onze gasten om daarin met ons mee te doen.

Ook buiten het terrein werken we samen met anderen aan een betere, groenere toekomst. Samen met 70 andere Baarnse ondernemers tekenden we het Baarns Klimaat Akkoord waarin we ons voornemen in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn.

Buiten het SCENES netwerk, zijn we actief betrokken bij het Goose Network, een samenwerkingsverband van Europese scoutcentra. Binnen beide netwerken leren vrijwilligers van elkaar over verantwoord kamperen in de natuur en wisselen duurzame ideeën uit in binnen- en buitenland.

We hopen je binnenkort te ontmoeten op onze mooie groene Scoutcentrum. Heb je vragen met betrekking tot SCENES? Neem dan contact op met het SCENES team via email.

Tot SCENES op Buitenzorg!